ASA retter kritik af William Hills markedsføring på Tinder
maj 25, 2019
En William Hill-annonce, der kunne ses på Tinder under Cheltenham Festival, har ifølge
Advertising Standards Authority (ASA) forbrudt sig mod reglerne for god markedsføringsskik.
Annoncen blev sendt som en besked til brugerne af datingappen med teksten: “Sidder du fast i en “friendzone”? Det gør du ikke meget længere, hvis du benytter denne Cheltenham-kampagne med gratis bets.”
Annoncen gav en kode til fire gratis bets og blev fulgt op af et link til download af William Hill-appen.
Koden kræver, at markedsføringen kommunikeres på en socialt ansvarlig måde og må ikke være forbundet med forførelse, seksuel succes eller øget tiltrækningskraft.
ASA fastslog, at det anvendte sprog “peger på, at de, der spiller, vil være mere tilbøjelige til at udvikle et venskab til et seksuelt forhold og derfor koblede spil med seksuel succes”.
ASA besluttede, at annoncen ikke må vises igen i den form, klagen omhandler, og anmodede William Hill casino om at sikre, at de ikke forbinder spil med seksuel succes i fremtiden.
Operatøren forsvarede i første omgang annoncen, efter at en kunde havde klaget.
De argumenterede med, at intetionen var, at annoncen skulle relatere til den type platform, den blev vist på og at de, der tilmeldte sig, ville “indgå i et forhold med William Hill”.
De sagde, at det ikke var meningen at knytte spil til seksuel succes, men efter nærmere overvejelse, medgav de, at annoncen kunne fejlfortolkes og den fjernede frivilligt.
Tinder sagde, at de første anmeldelser af annoncen ikke vurderede den som socialt uansvarlig, stødende eller målrettet mindreårige, og som følge heraf offentliggjorde de den på platformen. Tinder tilføjede, at annoncen ikke længere er online, og at de ikke havde modtaget andre klager.